14 september 2019

Höstfärger på Gunneboslott och trädgårdar




Ett ställe som jag ofta besöker är ju Gunneboslott och trädgårdar för att ta en promenad, ibland en fika men framför allt hittar jag inspiration själv här av allt vackert i denna miljön.

September innebär höstfärger på blommorna i kökslandet och nu var det rudbeckior, dahlior och solrosor som tagit plats.


Praktrudbeckian , ( Rudbeckia fulgida var. speciosa ) lös själva som små gula solar och lockade till sig de fjärilar som fortfarande flög runt i trädgården . Det här är en blomma som verkligen blommor länge och är väldigt tålig.





Sommarrudbeckian Sahara  ( Rudbeckianhirta var. pulcherrima Sahara ) har dubbla blommor och är  extra fin tycker jag och det var faktiskt här på Gunnebo trädgårdar som jag såg den först gången för några år sedan.


När det gäller solrosor vet jag inte vad jag gjorde för fel i år .Jag sådde frön från åtta påsar i olika sorter och färger men lyckades bara få upp ca 10 klena låga gula blommor, och jag som hade sett framför mig hur vi kunde plocka stor fång med solrosor - men så blev det inte. Vet inte om det var fåglar som åt upp fröna.


 Det här skulle jag gissa på att det är sorten ( Rudbeckia hirta var. pulcherrima  Cappuccino ).



Den här blomman har ni säkert precis som jag sett i massor i buketter det senaste året .Jag kunde inte namnet utan chansade och googlade på "rävsvansblomma" och blev faktiskt  förvånad när det visade sig att det var exakt så den heter .Den var väldigt fin i de här lite brända dämpade färgerna som jag inte sett tidigare .


Det står  på fröpåsar att grobarheten  på frön från Rudbeckian och Solhattarn främjas av en kylperiod så jag ska testa att peta ner några frön denna höst och se om jag kan få lite nya plantor till nästa säsong. Har tidigare bara sått på våren eller köpt färdiga plantor.

// Pernilla.N.



Foton : Pernilla.N 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar