2 maj 2017

En helg på landet .


Hoppas ni haft en fin helg alla .Själv tillbringade jag den på vårt sommarställe där  det jobbades på ganska flitigt. Det blir lät lite romantiserat det där med att ha ett sommarställe och allt det där som  krävs   för att hus och tomt ska  underhållas nämns inte alltid men  det finns ALLTID saker som måste göras .


Men sen finns ju också de där sakerna som är så  roliga - som att plantera och odla.
Det lyckas alltid åka med något nytt i bilen vid varje besök . Den här gången planterade jag ner några nyinköpta  rosor , clematis , krusbäsrbuske och hallonplantor och så  lite nytt i krukor som vi har .

I en av korgarna som jag först la plast i , hällde på lecakulor och  jord innan jag sen planterade ner rosmarin, timjan , murgröna och Stenbräcka  - växter som klarar mycket sol.Jag tycker  också det är  lite fint ( och praktiskt ) att blanda  upp blommande  växter med gröna kryddväxter . 

På platsen där den här  korgen ska stå krävs en blomma som klarar sig en längre stund utan vatten och Stenbräckan  brukar ju rekommenderas för att planteras i stenpartier så jag tänker att den borde klara av det bra.





Och på tal om att odla måste jag ju också visa "mina Rabarber" som jag är så stolt över. Prövade att så rabarber för två år sen och inför denna säsongen har jag  nu tre nya bestånd av rabarber att skörda av.Nu håller jag också tummarna för värme och nätter utan frost - hela bostaden hemma i Göteborg ser ut som ett drivhus av alla plantor som jag drivit upp men som inte kunnat placeras ut än då det varit så kallt.Prövade att gräva ner några luktärter för några veckor sen men de klarade sig inte alls.



......

Pernilla

Foto : Pernilla.N / PIAZZAN




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar