18 april 2017

Odla Dahlia



Dahlia är ju en riktig favoritblomma hos mig och något jag odlat i flera år .Förra året var jag lite extra glad när jag fick tag i knölar av Cafe au lait sorten  och  då det var  ett  extra gynnsamt år för dahlia  kunde vi njuta av  och skörda massor av den vackra Cafe au lait dahlian.


Innan kylan kommer på hösten måste ju dahliaknölarna upp ur marken och när vi grävde upp säsongens knölar  och la in dem för vinterförvaring i höstas tänkte jag att de flesta av knölarna skulle jag  kunna dela till våren och ge bort några av Cafe au lait knölarna  - men så blev det inte . Ett litet , litet hål vid dörren in till jordkällaren gjorde att ngn med svans lyckades ta sig in och förse sig med ett riktigt skrovmål av mina fina dahliknölar .
Mamma och jag kunde hitta några väldigt små knölar som klarat sig och som vi petat ner i några krukor - men jag tvivlar på att det blir något av dem.



När jag sen skulle införskaffa nya dahliaknölar visade det ju sig att just sorten Cafe au lait var helt  slutsåld överallt ( jag kan inte låta bli att häpna över vilken genomslagskraft de social medierna har , ALLA  verkar helt plötsligt inrikta sig på att odla dahlior i år och särskilt just den här sorten .) Men jag köpte  lite nya sorter som jag ser fram emot att njuta av den här säsongen .

Shiloh Noelle,  Bluesette, Stoltee Von Berlin ,  Ossirium, Smokey , Total Tangerine, Thomas Edison , Ambition och Ottes Thrill.


Jag förodlar dahliorna  i krukor inomhus och vid det här laget är  de runt 25 cm höga och ikväll har jag toppat flera av dem för att få buskigare plantor. Man kan ju plantera  knölarna direkt i jorden också men som vanlig när man förodlar kan man ju njuta lite tidigare och få en längre period av  blomning. 




......

Pernilla 


Foto : Pernilla.N / PIAZZAN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar