10 september 2016

Rörstrand firar 290 år jubileum



Jag måste ju bara visa er  bilder från gårdagens lunch som blev något utöver det vanliga.

Porslinsföretaget  Rörstrand firar 290 års jubileum i år och jag var  inbjuden igår  till Skeppet Ostindiefararen Ghöteborg för att inta Lunch.

Skeppet  "Götheborg" gick ju på grund i september 1745  strax utanför Göteborgs hamn fullastad med porslin från Kina . När  sedan skeppet och delar av lasten bärgades många år senare hittades bland annat några skärvor porslin som sägs vara inspirationen till Rörstrands porslin Ostindia. 

Skeppet har ju renoverats upp igen och också gjort nya turer  till Kina och porslinet Ostindia har ju  lyckats bli framröstat som tidernas porslin och jag gissar att det klassiska blåvita porslinet finns 
hemma hos många av er.






Ostindia  är verkligen ett vackert porslin och det är även  tillskottet Ostindia Floris  - porslinet med det vackra blå bladverket som kom till 2012 designat av Caroline Slotte utifrån hur hon tolkat att porslinet Ostindia hade sett ut om skärvorna hittats i nutid.

Vår mat igår serverades såklart på Ostindia och Ostindia Floris och då bland annat på de två nya produkterna  som tagits fram i år och som betår av en djup tallrik och en stor serveringskål . Det visade sig också  att den där  lunchen inte bara var en vanlig lunch  utan en helt fantastiskt god trerättersmiddag från  Sjömagasinet - hur gott som helst .


Förutom vackert porslin. historik miljö och god mat hade jag ju hamnat i ett otroligt trevligt sällskap  också . närmast mig till bords hade jag Frida Ramstedt  Martin Wendelbo och Martina från Rörstrand och jag hade gärna suttit kvar några timmar till och pratat med er  och alla ni andra som var inbjudna , för i det här sällskapet  flyger tiden iväg och det blir mycket skratt och givande samtal .










Så det var med ett leende , påfylld med svensk historia,  absolut proppmätt , en fin gåva från Rörstrand  i påse och med en lätt doft av tjära ( som satt kvar i kläderna hela dagen sen )  som jag lämnade skeppet Ghöteborg och gjorde ett konstaterande att det här var verkligen en fin upplevelse.

Stort tack 

........
Pernilla  





Foto : Pernilla.N / PIAZZAN
Bild 9 och10 är fotade av Alice Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar