7 maj 2017

Här pratar vi verkligen hållbar inredning - klä om fåtöljer .

Hållbar och miljövänlig inredning skrivs det om överallt och det är ett ämne som är mer angeläget än någonsin och jag känner  faktiskt mig lite extra nöjd med tanke på hållbarhet efter att ha återanvänt och klätt om tre fåtöljer som vi har på sommarstället. 



Jag syr efter de gamla delarna så det första jag gör är att sprätta upp den gamla klädseln i sömmarna och får då  alla  de mönsterdelar  jag behöver .Jag ritar av dem , syr ihop och som alltid är det noggrannhet som gäller , annars står man  där med någon centimeter  för mycket på något tygstycke och de blir skevt och snett.  Jag brukar  också rita på mönsterdelarna så jag ser hur mycket sömsmån man haft innan och sen förstärker jag alltid alla sömmar  med att sy en söm till "på utsidan" när jag sytt ihop styckena. 

På den här sista fåtöljen kunds jag  t  o m använda  de gamla blixtlåsen som var av riktigt bra kvalité vilket annars är ganska dyrt att köpa.

Till fotpallen plockade jag fram häftpistolen och häftade fast tyget på baksidan och det man behöver tänka på är att man lägger lite tid på att vika tyget snyggt i hörnet och att man stramar åt tyget när man ska häfta fast det . Så här enkelt kan man ju också lätt fräscha till stolsdynor.




Jag gillar ju att sy  och det var kul att kunna återanvända  fåtöljerna. De är designmässigt inte  det snyggaste man kan tänka sig men de duger absolut i ett sommarhus och enda omkostnaden var egentligen tyget , tråd och häftmällor.


.......

Pernilla

Foto : Pernilla.N / PIAZZAN


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar