31 juli 2016

Klassiska sommarblommor


Ända sen jag var liten har jag fått så egna sommarblommor på landet och  och inför årens sådd på landet bestämde jag mig för att trädgårdslandet skulle  bestå av riktigt många av de klassiska sommarblommorna som ringblomma, malvor, luktärter m,m som jag alltid sådde som barn och nu i slutet av Juli har vi ett riktigt blommande köksland som vi kan plocka riktigt stora blombuketter på och som även humlorna tycks tokgilla - har nog aldrig sett så humlor som i år. 


Jag brukar ju ständigt samla in frön från överblommande växter och i höstas sparade jag lite kärnor från prydnadspumpor som jag sått  och det ser ut som vi kommer kunna skörda en hel del prydnaspumpor framöver. Detta är ju ngt som ä extra roligt att så med barn också.


Men det som växer allra bäst detta år är luktärterna . Vet iof sig inte hur många påsar luktärter jag gått loss på  i år med de växer som bara den och luktar helt ljuvligt och det är så fint att se hur lyckliga alla blir när de  får en liten bukett med luktärter - det verkar som många har barndomsminnen till denna ljuvliga blomma.






Och det är verkligen vardagslyx det där med att kunna plocka in stora fång med luktärter .
.......

Pernilla 

Foto : Pernilla.N / PIAZZAN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar