16 juli 2016

Jag har åkt förbi här hundratals med gånger men aldrig besökt det tidigare - Rosenlunds Rosarium



Framför allt under åren då jag gick på gymnasium i Jönköping passerade jag förbi Rosenlunds Rosarium som ligger  mellan Huskvarna och Jönköping varje dag , men först idag  - en väldigt många år senare, blev äntligen ett besök på Rosariet av  och vilken fantastisk oas som dolde sig här. Vill man se vackra och MÅNGA rosor är det här verkligen det rätta stället.  Just nu blommade varenda ros tror jag och trots de senaste dagarnas regnväder här kring Vättern så var rosorna inte speciellt sönderslagna. 




På Rosenlunds Rosarium finns såklart en massa andra växter med , som den här vackra clematisen , men det är främst rosor man ser.  På Rosariet finns också ett speciellt klonarkiv för småländska rosor och jag blir lite sugen på att ta med våra "torpar -rosor " från sommarstället i Gränna till och se om de går att artbestämma. Man säger  ju att man snodde med sig rotskott från de fina gårdarna förr i tiden och planterade ute i torparträdgårdar - då rosor bara var för de rika.




I Rosariet ska det finnas runt 500 sorter , vilket kanske också är förklaringen till att det är helt omöjligt att välja ut en favorit där . Själv är jag just nu lite extra förtjust i klätterrosorna och jag måste säga att jag har nog inte varit i någon park som haft så hög klass på rosbuskarna som här på Rosenlunds Rosarium- det måste läggas ner många timmar på att sköta parken.








  

Rosenlunds Rosarium ligger i anslutning till Rosenlunds Herrgård precis längst med Vätterstranden och efter många års diskussioner läste jag faktiskt så sent som idag här i lokaltidningen Jönköpingsposten att Herrgårdens park ska iordningställas - bra beslut  jönköping  kommun säger jag - det kommer ju bli en fantastisk plats att besöka.




.......

Pernilla 

Foto : Pernilla.N / PIAZZAN



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar