15 januari 2016

Tulpanens dag




Fredagen den 15 januari och det är den dag som Blomsterfrämjandet  utnämnt till Tulpanens dag. Det finns ju en mängd, faktiskt tusentals olika sorters tulpaner ,  vilket gör det omöjligt att välja ut en favorit - det är till och med omöjligt att välja ut en topp tio lista tycker jag.

Det finns  en klassificering av tulpaner som man använder sig av och som utgår från formen på tulpanblomman och blomningstiden  och som är bra att känna till när man ska odla egna tulpaner Några av kategorierna jag känner till är :

Tidiga enkleblommiga
Tidiga fylldblommiga 
Fransblommiga
Sena enkelblommiga
Liljeblommiga
Papegoj
Viridflora ( har en grön strimma på kalkbladen )
Triumf och Sena fylldblommiga

Jag har för mig att det ska finnas 15 kategorier och det går säkert att googla fram de övriga om ni är nyfikna.

Jag lärde mig också , så sent som i våras ( när jag träffa en tulpanexpert från ett Holländskt tulpanföretag ) att alla tulpaner inte är  fleråriga - vilket jag alltid trott. Så numera läser jag mer noggrant på förpackningarna när nya tulpanlökar ska inhandlas på hösten.



Hoppas nu ni har en fin bukett tulpaner att njuta av ikväll eller kanske ännu hellre  hunnit med att ge en bukett tulpaner till någon som betyder lite extra mycket för er - en oväntad bukett blir man alltid glad av.


Ha en fin kväll.

...........

Pernilla 

Foto : Pernilla.N / PIAZZAN



Tulpanensdag
Tulpaner


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar