10 januari 2016

Inspiration till vad man kan sätta för blommor i vaserna


Vackra snittblommor är något jag prioriterar att lägga pengar på och jag tycker hemmet känns tomt utan levande blommor. I år har jag tänkt satsa på att odla ännu mer blommor på landet som man kan använda i buketter , men det dröjer ju ganska många månader tills vi är där.Som tur är så hittar jag ju en massa vackert  hos blomsterhandlare  fram tills dess och idag blir det lite inspirationsbilder på vad man kan använda för blommor.



Bomullskvistar och syrenkvistar är inte det vanligaste man ser  men jag såg att Pella Hedeby hade stylat med just bomullskvistar i den här stylingen  för  Ikeas Livet hemma.

Januari är ju annars tulpanens månad .Jag tycker det är så vackert att variera och blanda upp tulpanerna med kvistar , antingen köpta eller de du har möjlighet att plocka själv, olika gröna blad eller  andra blommor som exempelvis mimosablomman som man ser här nedanför. Ett bra knep är ju sen att byta ut tulpanerna då de vissnar ner , för grenarna och mimosan brukar kunna  stå mycket längre.






De här kan jag inte namnet på  . Jag  tycker  att det ser ut som någon variant av hortensia men är inte säker, har sett att den finns med i en väldigt vacker bukettsom stått i tv4 studion på morgonprogrammen denna  veckan. Jag får fråga floristen om namnet nästa gång  jag går till  blomsterbutiken . ( om inte ngn av er vet )


Nu när jag sitter och skriver här kommer jag på att jag ska  ta och gå in och skicka iväg ett litet blomsterbud till en väninna som varit sjuk ett tag och som bor för långt bort för att jag ska kunna titta förbi med en bukett och ta en fika.



Ha en fin söndagkväll.

.......

Pernilla


Foto : Pernilla.N / PIAZZAN
Bukett
Blommor
Formex
Tulpaner 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar