28 oktober 2015

Vad ska man välja för tulpanlökar ?



Jag var och köpte tulpanlökar igår som jag tänkte skulle ner i rabatterna på landet nu i helgen . I den butiken jag besökte var det ganska urplockat men jag hittade iallafall två av de tulpansorter som blev favoriter förra året  ."Tulipa Pink Star "( som är den tulpan som syns på översta bilden)  och  "Tulipa Hemisphere " ( en tulpan som ser ut att ha marmorerade rosa kronblad ). 

När det gällde  vita tulpaner fanns det inte många sorter kvar alls  men jag köpte med mig två, "Tulipa Maureen" och "Tulipa Purissma " som båda ska vara sorter som ska återkomma .
Ja,  för den upptäcken gjorde jag ju först förra året , att långt ifrån alla tulpansorter är fleråriga. 

Tulpanen "Tulipa Purissma " läste jag sen att trädgårdsmästaren Victoria Skoglunds  mamma , som också är trädgårdsmästare, varmt rekommenderade då det är  en tulpan som gärna återkommer och blommar länge , så det blev nog ett bra köp. 



Till krukorna på balkongen blev det mängder av den mörka , snudd på svarta "Tulippa Queen of Night " som är en tulpan jag planterat i många år. Det ska också vara en sort som gärna återkommer år från år men jag har faktiskt inte fått tillbaka en enda de två senaste åren .


Och med tanke på det där med att välja ut vilka tulpanlökar man ska välja och planera för kommande löksäsong kan jag ju tipsa er om att fotografera era tulpanerna och rabatter när de blommor . Det blir mycket lättare att planera kommande rabatt när man har en konkret bild av vad det är för andra växter som blommar och växer  upp samtidigt som tulpanerna .

Och det kan hända att det kommer fler tips på tulpaner framöver , för jag hoppas få tag på några fler sorter .









......

Pernilla 

Foto : Pernilla.N / PIAZZAN



2 kommentarer:

  1. Hallåj!! Vårkänslor av ditt inlägg mitt i julplaneringen :-) Jag har köpt mörkt mörkt lila, nästan svarta, kan vara de som du köpt. sedan köpte jag vita att bryta av med :-) Kram

    SvaraRadera
  2. Det er så mye fint å velge mellom tulipaner. Jeg har fått plantet en del i år, men det blir liksom aldri nok :) Men fine rosa tulipaner hos deg :)

    SvaraRadera