19 juli 2017

Fjärilshåvning på Naturum.




Första dagen på semestern hamnade jag lite otippat på fjärilsjakt på Naturum på Geterön i Varberg . tanken var bara att jag skulle stanna och ta lite bilder på den vackra naturen innan jag lämnade Varberg. Men på Naturum fanns ju fantastiska  möjligheter om man är intresserad av nattur och framför allt fåglar . 
Här finns möjlighet att  spana på mängder av fågelarter som häckar i området och inne på själv forumet hittar du mängder med fakta - verkligen ett fint utflyktstäle. 





Det fanns också möjlighet att köpa fika och slå sig ner på den vackra grusgården med planteringar , som var fyllda med växter som berör några av vår olika sinnen - vackert och pedagogiskt på samma gång.  Och det var just där jag tänkte slå mig ner och ta en kopp kaffe när det samlats ett gäng med håvar och glasburkar  för att bege sig ut på fjärilsjakt. som älskar fjärilar blev nyfiken och hängde på .






Vår guide berättade att det var ingen fara alls för att skada vingarna på fjärilen med håvarna , vilket vi alla var lite oroliga över innan vi satte igång.Vi var ett ganska stort gäng i varierande åldrar som traskade ut på de omkring liggande ängarna och håvade in fjärilar som vi la i glasburkar där vi tittade noga och försökte hitta dem i den vackra fjärilsboken som vi alla fått - svårt som bara den .Det finns liksom inte bara en blåvinge utan väldigt många med blåvingar som liknar varandra.


Det var väldigt kul att traska runt på ängarna och det slog mig  att det är ju såhär vi bör göra för att på  bästa sätt  se till att skapa en hållbar framtid.  Att vi  skapar en relation till naturen och djuren som finns och framför allt då att vi ser till att våra barn får förutsättningar  till detta så vi ser till att de får möjlighet att skapa empati och ett medvetet  tänka kring vår miljö.   Hörde förresten på radion just i eftermiddag att  om 30 år finns det mer plast än fisk i våra hav- låter ju hur hemskt som helst så det känn som vi verkligen behöver jobba aktivt kring det .







Ja , det var allt annat än inredning - men ett fint tips på utflyktsmål om man har vägarna förbi Varberg. Själv har jag hitta en väldigt fin trästomme till en håv på landet som jag ska sy dit en  påse till så vi kan fjärilshåva mer i sommar.

Hoppas ni har det bar därute i sommarssverige .







Foto : Pernilla.N / PIAZZAN 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar