25 juni 2017

Flädersaft på midsommarhelgen .


Att göra egen god flädersaft här midsommarhelgen till för det är ju den här tiden som  blomklasarna har slagit ut , så är jag inte bortrest så brukar jag alltid plocka blommor den här helgen och göra några flaskor saft att ha under sommaren .



Till en sats använder jag 30 klasar fläder, 1 kg socker , 1,5 liter vatten, 1 tsk citronsyra och 2 lime och   1 citron.



Klasarna sköljer jag och lägg er i kastrull och river sen skalet av citron och lime , plus saften , över blommorna. Vattnet kokas upp och hälls sen över klasarna tillsammans med citronsyran och sockret .Sen låter jag detta  stå med lock något dygn , jag rör lite i det emellanåt innan jag silar det några gånger och sen häller på flaska och så har man sin egna flädersaft.

Vill man ha saft under hela sommaren får man frysa en del då den inte håller sig jättelänge i kylskåp.





Hoppas ni haft en fin midsommarhelg . 

Kram på er .


......


Pernilla              

Foto : Pernilla/ Piazzan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar