18 juni 2017

Betong av Anna Christians




Det börjar dyka upp mail om kommande Formex  , Nordic Space som äger rum i slutet av augusti och då kom jag på att jag har massor av bilder från senaste mässan i januari som jag inte visat . Bland annat bilder från när jag besökte betongkreatören Anna Christans och hennes monter . Anna Christians gör helt fantastiska saker i betong och som för mig är sådana där klassiska  inredningsföremål som man kan ha år från år utan att tröttna - hållbar inredning med andra ord.



Anna  @annnach fick några av sina verk nominerade i till Formex Formidable .När jag pratade med Anna berättade hon mycket om hur tillverkningen av hennes produkter går till och att hon bland annat fått iden med att plocka in mönster från spetsar och broderier i betongen när hon letade i sin farmors gamla linneskåp i Dalarna.  Förutom gjutningen ska det eventuellt läggas i pigment , slipas och oljas men slutresultatet blir verkligen levande  och vackert .Här hemma har jag en vacker betongburk med ett litet läderhandtag och en ljusstake Concrete som Anna tillverkat för Village och som jag gillar   jättemycket så mycket att jag har bestämt att de ska kompletteras med ännu något av Annas föremål den här sommaren och kanske blir det den här ljustaken med spetsmönstret. 







........


Pernilla 

Foto : Pernilla.N/ PIAZZAN 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar